Viktige markedsdrivere for Europa og Norden i 2021-2022

Å forstå de mest sentrale markedsdrivere er helt avgjørende for både organisk og investeringsstøttet vekst. Her er de viktigste driverne for det europeiske markedet.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Ansatte i Adaptik

For å oppnå ønsket vekst må man prioritere å forstå de sentrale marketsdriverne som er med på å drive veksten i et selskap. Det er mange ulike slike drivere, og vi skal gå gjennom de vi mener er mest sentrale. Dette er drivere som er ekstra viktig å ha friskt i minne når din virksomhet legger sine strategier for fremtidig vekst i dagens moderne og dynamiske marked.

Kunder

En livsviktig driver for ethvert selskap er kundene. Ledende virksomheter og markedsdrivere gjør alltid kundene til sine fokuspunkt. De forstår at ved å sette kundenes behov og ønsker først, kan de oppnå et stort konkurransefortrinn. De vet alt om kundene sine, de forutser deres fremtidige behov, og de leverer kundenes foretrukne opplevelser for å bygge lojalitet og drive langsiktig bærekraftig vekst. Selv etter stor suksess og utvidelser til resten av Europa tenker disse virksomhetene fortsatt hele tiden på hvordan de kan fortsette å engasjere og glede kundene sine. Dette er en driver som ikke må undervurderes, uten kunder er en virksomhet sjanseløs.

Adaptik Teamet

Ansatte

For å nå bedriftens mål om vekst er det ingen tvil om at de ansatte har en viktig rolle, og de ansattes vilje og mål bør være i harmoni med bedriftens ambisjoner. Misfornøyde ansatte som bare kommer på jobb og gjør minst mulig vil gjøre det umulig for et selskap å prestere. Virksomheter som ønsker vekst må prioritere sine ansatte og investere i de ansattes ferdigheter og trivsel. Virksomheten trenger ikke bare gode ansatte, men ansatte som passer godt sammen med virksomheten. Å spare penger på bekostning av ansatte kan fort vise seg å bli en stor tabbe i det lange løp.

Økonomi

En annen viktig del av enhver virksomhet er å vite hvordan man skal skaffe, oppbevare og bruke penger og ressurser. For et stort og stabilt selskap med få nye muligheter for vekst vil kanskje bare tjene penger med de gode gamle produktene og tjenesten som alltid har fungert og deretter gi utbytter til investorene, men for et selskap so ønsker vekst og ekspansjon må man gjerne bruke mer penger. Å vite når man skal hente inn mer penger fra investorer, når man skal ta opp lån og når man skal være mer forsiktig å betale tilbake lån er et viktig aspekt av det å drive en virksomhet under vekst. Å balansere aggressiv pengebruk og vekst med risikoen dette medbringer er ikke enkelt, men helt nødvendig for en optimal vekststrategi.

Teknologi

Vi lever nå i en mer moderne tid hvor alle suksessfulle selskaper på en eller annen måte benytter seg av teknologi og digitalisering. Ny teknologi gir enorme muligheter for de som ikke er redd for å ta det i bruk, men med denne teknologien kommer også utfordringer. Selskaper som tar teknologiske løsninger i bruk på en effektiv måte får en utrolig konkurransefordel som vi kunne være en viktig driver for vekst. Teknologi er ikke lengre bare e-post og digitale dokumenter, i dagens næringsliv er AI og kraftige databehandlingsalgoritmer med på å skape muligheter og forbedre de ansattes ytelse og innovasjon.

Det er slik teknologisk innovasjon som er grunnen til at de store markedsdriverne som Google, Apple, Microsoft, Facebook, Amazon og mange flere har kunnet oppleve en slik enorm vekst dette tiåret.  

Det er mange andre viktige drivere for virksomheter under vekst, men vi har valgt ut kunder, ansatte, økonomi og teknologi som de viktigste. Dersom disse fire driverne er under kontroll vil din virksomhet ha gode sjanser til å nå sine vekstmål i Norden, Europa eller til og med globalt!