Strategi for investorrelasjoner

En skikkelig strategi for investorrelasjoner sørger for at du ikke får noen overraskelser på veien. Her er hva vi la merke til om vellykkede investorstrategier:

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
Mann holder en bok som handler om suksess

Hvordan sette sammen en investorrelasjon-strategi: 5 trinn

En gjennomtenkt strategi for investorrelasjoner er avgjørende for ethvert selskap som sikter mot vekst og suksess. Den riktige strategien kan bidra til å heve bedriftens profil, fortelle historien din og øke troverdigheten din blant investorene. Et godt utformet program er også avgjørende for å bli målrettet og bygge relasjoner med investorene som mest sannsynlig vil støtte selskapet ditt. Dermed blir det betydelig lettere å hente inn mer kapital dersom man trenger det.

En god strategi for investorrelasjoner krever imidlertid en blanding av mange ulike elementer fra en veletablert bedriftshistorie til et effektivt IR-nettsted. Her er fem av de viktigste elementene å inkludere i din investorrelasjonsstrategi for å hjelpe deg med å bli mer investor-vennlig. Alt fra å planlegge for dårlige nyheter til å ha en god nettside.

Få en grundig forståelse av investorenes perspektiver

En uavhengig gjennomgang som lar investorer og analytikere anonymt dele sine oppriktige synspunkter om selskapet ditt kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du best kan posisjonere bedriften din i markedet. Dette blir vanligvis utført av en tredjepart, og kan inkludere en e-postundersøkelse med spørsmål som ber deltakerne om å rangere sine meninger om ulike bedriftskvaliteter.

Temaene som dukker opp i en slik undersøkelse kan hjelpe deg med å utvikle, finjustere eller revidere strategien din ved å indikere hva som vekker gjenklang hos investorer og hva som må forbedres. Denne tilbakemeldingen er gull verdt.

Ha en plan for dårlige nyheter, ikke bare gode nyheter

Åpenhet er nøkkelen i investorrelasjoner, spesielt når det kommer til utfordringer. Selv et stødig og ansvarlig ledet selskap kan møte skuffende økonomiske resultater eller en alvorlig krise. Hvordan du håndterer situasjonen vil bidra til å forme investors holdninger til din bedrift. Men det er ikke nok å bare håndtere den type situasjon når den dukker opp, du må ha en plan for det allerede nå.

Dersom du skulle være så uheldig å møte en krise, kan selskapets fremtid være avhengig av hvordan du avslører informasjon til investorer, regulatorer, ansatte og andre som må forstå hva som har skjedd raskt og tydelig. Det er anbefalt å utvikle planer for krisehåndtering og kommunikasjon før problemene oppstår, inkludert å styrke bedriftsomfattende prosedyrer, organisere et krisekommunikasjonsteam, bestemme hvem som skal være talspersoner, og ikke minst bestemme når slik informasjon skal deles.

Ha en fast kalender og timeplan

Bedrifter må fremstå godt organisert for å opprettholde markedets tillit. Selv små feiltrinn eller endringer i planer kan vekke tvil blant analytikere og investorer. Å legge ut og holde seg til en tidsplan inkludert datoer for offentliggjøring av resultater, konferanser og aksjonærmøter, er en måte å vise pålitelighet på. Å lage en tydelig tidsplan kan også hjelpe deg med å planlegge det kommende året og bestemme hvilke offentlige opptredener som er mest fornuftige.

En god nettside

Investorer vil stole på nettstedet ditt for å lære om bedriften din, så du bør ha et polert, informativt og profesjonelt nettsted med en solid seksjon for investorforhold. Nettsiden bør gi klare data om selskapets produkter og mål. Den skal også vise historikken din, leder- og styreprofiler, økonomisk data, aksjedetaljer (hvis du er børsnotert), en liste over analytikere som dekker virksomheten og kontaktinformasjon.

Nettstedets IR-seksjon bør også inneholde begivenhetskalenderen din, informasjon om aksjonærmøter og materiell, lenker til webcast og konferansepresentasjoner, og en seksjon med de siste bedriftsnyhetene, inkludert pressemeldinger og andre arkiver.

En plan for å møte de mest sentrale investorene

Din strategi for investorrelasjoner bør inkludere en nøye utformet plan for å møte analytikere og investorer, inkludert både de som allerede er engasjert i selskapet ditt og de du ønsker å tiltrekke. Du kan vurdere å delta på konferanser, gjennomføre investordager, legge ut på roadshow uten avtaler eller være vertskap for besøk på stedet.

Unngå imidlertid fristelsen til å prioritere kvantitet fremfor kvalitet når det gjelder møter ansikt til ansikt. I stedet kan du få mest mulig ut av hver konferanse eller besøk ved å avtale og møte ulike typer investorer ved hvert arrangement og geografisk sted. I god tid før disse møtene, bestem hvem som skal snakke for selskapet, og sørg for at de har øvd på sin formelle presentasjon. Sørg for at de er forberedt på å fortelle om selskapet og svare på spørsmål mens du holder samtalen sentrert rundt budskapet ditt.

Du trenger ikke å møte hver eneste aksjonær eller mulig investor, men å bruke litt ekstra tid på de store investorene vil virkelig lønne seg. Dette er viktig, ikke bare for store individuelle investorer, men spesielt for institusjoner og investeringsfond.