M&A rådgivningsgebyrer i Europa - Dette kan du forvente

De fleste bedriftseiere er i mørket når det gjelder M&A-rådgivningsgebyrer. Hvis du utvider til Europa, er dette det du kan forvente når det gjelder gebyrstrukturer.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Mann foran Mac

Når man skal skaffe seg M&A-rådgivning i Europa har man utrolig mange alternativer å velge mellom. M&A-rådgivere varierer ikke bare når det gjelder kostnader og erfaring, men også i spesifikasjonene av tjenesten de tilbyr. For å kaste lys over emnet, har vi utarbeidet en oversikt over typiske M&A-gebyrer på salgssiden, som bryter ned hva du kan forvente for pengene og fremhever ting du bør se etter når du velger en M&A-rådgivningstjeneste.

De fleste eiere selger bare en virksomhet én eller kanskje to ganger i karrieren, men det finnes også mange andre scenarioer hvor M&A-rådgivning kan være verdifullt. Et glimrende eksempel er når en virksomhet ønsker å skape vekst ved å kjøpe eller slå seg sammen med et annet selskap.

Faktisk er en av de største misforståelsene når det gjelder M&A-rådgivere at de primært bare fungerer som meglere som har i oppgave å introdusere kjøpere til selgeren. Dette er en viktig del av tjenesten, men er på ingen måte hele historien. Denne mangelen på kjennskap til M&A-tjenester kan føre til at man betaler for tjenester de ikke trenger eller ikke klarer å realisere det fulle potensialet til virksomheten ved ikke å kjøpe tjenestene de faktisk trenger.

Hvor høye er M&A-rådgivningsgebyrer i Europa?

Salgsside M&A-gebyrer oppgis ofte som en prosentandel av Enterprise Value (EV) til selskapet som selges. Beregningen av EV er ofte gjenstand for debatt, men den representerer i store trekk verdien av at et foretak dersom man ignorerer eierskap og finansstruktur. For veldig store selskaper kan gebyret være for eksempel 0.5% av EV, men for mindre selskaper kan gebyret være så høyt som 5% av EV.

Det er ofte mange gebyrer, men den desidert største kostnaden for rådgivningsfirmaet, og derfor den største bestemmende faktoren for gebyrene en selger kan betale, er tiden til rådgiverne selv. Jo mer tid rådgivere bruker på å jobbe med en avtale, og jo mer erfaren disse rådgiverne er, jo mer vil tjenesten deres koste.

Hva får man for pengene?

Målet med M&A-rådgivning er ofte å demonstrere virksomhetens fulle potensielle verdi for kjøpere ved å skreddersy salgsbudskapet og angi synergistiske muligheter. Denne tilnærmingen involverer typisk et intimt samarbeid mellom selger og rådgiver, og et betydelig bredere omfang av støtte, inkludert dyp markedskunnskap og mange kontaktpunkter med potensielle kjøpere. Dette er en tjeneste som er gull verdt når man driver med M&A fordi det kan føre til at man kan selge en virksomhet for mye mer, eller i noen tilfeller kjøpe en virksomhet for mindre.

Hva bør du gjøre før du begynner M&A-prosessen?

Dersom du for eksempel har lyst å vurdere mulighetene for å selge selskapet ditt er det lurt å være proaktiv, så lenge du tar grunnleggende forholdsregler for å være diskret, er det ingen ulemper ved å planlegge på forhånd og starte samtaler med rådgivere om bedriftens strategiske alternativer. Det verst mulige scenariet er at du plutselig av en eller annen uventet hendelse blir tvunget inn i en salgsprosess på andres premisser med minimal eller ingen forberedelse. Dette gir deg også muligheten til å få en oversikt over kostnadene før du går videre i prosessen med M&A.

Du bør også undersøke og velge den type tjeneste du føler passer best for dine behov. Dette inkluderer å snakke med mer enn én type rådgiver for å sammenligne. Nesten alle rådgivere er glade for å diskutere dine behov og forklare hvordan de kan hjelpe deg, og mange vil også gjerne forklare hvordan de er sammenlignet med andre. I denne delen av prosessen er det også lurt å spørre de ulike rådgiverne om hvilke kostnader som vil påløpe dersom du velger dem, da vil de ofte også kunne gi deg et bedre tilbud fordi de vet at de kan risikere å miste deg som kunde dersom en konkurrent har bedre priser.

Pass på at du er på lag med din M&A-rådgiver

Å passe på at du og din rådgiver har det samme målet er viktig. Som med mange ting har du en tendens til å få det du betaler for, og det er avgjørende å sikre at rådgiveren din har økonomiske insentiver for å nå målene dine (dvs. suksesshonorarer), men husk også at hvis du ikke viser betydelig økonomisk forpliktelse til prosjektet (dvs. i form av å betale for tidskostnader eller tilbakebetalinger som du får) så vil det være ekstremt vanskelig for de mer kvalifiserte og etterspurte rådgiverne å bruke betydelig tid på prosjektet ditt.

Å spare penger på gebyrer er ikke alltid den beste økonomiske beslutningen. Noen ganger vil høyere servicenivåer oppveie de ekstra kostnadene. Det er bedre å spare for eksempel 5 millioner kr på et oppkjøp takket være en dyktig M&A-rådgiver enn å spare for eksempel 200 000 kr ved å velge den billigste rådgiveren du finner.