IPO-forberedelse: De viktigste punktene å huske på

IPO-forberedelse er et alvorlig stadium som krever profesjonell hjelp, spesielt hvis du ekspanderer internasjonalt. Her er en sjekkliste:

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
IPO

For et suksessfullt selskap som har hatt god vekst og er klar til å ta det neste skrittet, er det ofte en IPO som gjelder. IPO (Initial Public Offering) er når et selskap børsnoteres, og aksjene for første gang kan handles av offentligheten. Dette er en stor milepæl for ethvert selskap. For at et selskap skal nå sitt fulle potensial vil en børsnotering være et naturlig steg, men er selskapet ditt forberedt på å fungere effektivt som et offentlig selskap? Her er noen av de viktigste IPO-forberedelsene du kan gjøre.

Å være helt klar er viktigere enn timing

Det er en vanlig myte at timing av markedet er nøkkelen til suksess for en børsnotering, men det er flere andre faktorer som er viktigere å prioritere. Du bør være helt sikker på at du er klar for en børsnotering, heller enn å forhaste seg for å prøve å treffe markedet på et godt tidspunkt.

Investorer vil se på selskapets lederteam og deres evne til å gjennomføre forretningsplanen og konsekvent levere sterk investoravkastning. Markedsvolatilitet og økonomisk usikkerhet kan påvirke timingen, men oftere enn ikke er det interne faktorer som betyr mest. Størrelse, vekst, modenhet og beredskapen til virksomheten kommer til å være under offentlig gransking og er mye viktigere enn god timing. Ikke gjør en IPO før du er klar, og dersom du er klar, er det sjeldent gode grunner til å utsette en IPO for å prøve å time markedet.

Vær sikker på at du kan levere alle resultatene du lovte under børsnoteringen, og at du kan møte aksjonærenes forventninger. En børsnotering har implikasjoner lenge etter at selve IPO-en er unnagjort, så vær sikker på at du er klar for alt arbeidet som kreves av deg og resten av selskapet.

Vær strategisk når du setter sammen styret

Før man kan gjennomføre en børsnotering, må man ofte sette sammen eller utvide styret. Økte standarder for selskapsstyring og investorkrav har gjort det mer komplisert å sette sammen et godt styre. Du bør ta deg tid til å bygge et offentlig selskapsstyre med en passende blanding av bedriftsstrateger, erfarne forretnings- og finansledere, og gjerne spesialister på kompensasjon, overholdelse og styring. De rette styremedlemmene kan være salgsargumenter for børsnoteringen.

Dersom alle styremedlemmene er ukjente for investorene og ikke har kvalifikasjoner eller erfaringer som virker relevante, så er det få investorer som vil være villig til å ta sjansen på personer de ikke vet noe om. Selv om det er fristende å utnevne ansatte som har vært med selskapet siden oppstartsfasen til styremedlemmer, vil det ofte kunne berolige investorene om det er hentet inn noen velkjente navn utenfra også.

Styrk interne prosesser og infrastruktur

Når du vurderer en børsnotering, må du nøye veie alle risikoene, reglene og forskriftene knyttet til IPO-forberedelser og livet som offentlig selskap. Før du tar en endelig beslutning, må du være sikker på at du har en omfattende forståelse av implikasjonene. En av tingene mange undervurderer før de gjennomfører en børsnotering er hvor mye ekstra arbeid det er å følge kravene om åpenhet rundt pressemeldinger, kvartalsrapporter, regnskap og mye mer. For et lite selskap vil ofte de ekstra kostnadene forbundet med dette være høyere enn det kan ha å tjene fra en børsnotering, så pass på at du har tenkt over både fordeler og ulemper. En grundig gjennomgang av hva en IPO vil kunne føre til, både positive og negative sider, er et viktig første steg av IPO-forberedelsene.