Internasjonal forretningsutvidelsesstrategi

Enhver virksomhet som ønsker internasjonal vekst må ha en solid internasjonal forretningsutvidelsesstrategi. Her gir vi deg noen gode fremgangsmåter for dette:

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Mann står med hendene ut og ser mot store bygninger

Opprett en internasjonal forretningsutvidelsesstrategi – Veiledning for første utkastet

Å holde seg i det lokale markedet føles komfortabelt. Du har hatt fremgang i forretningsmiljøet, og du kjenner det sannsynligvis veldig godt. Å ekspandere internasjonalt føles risikabelt i forhold, spesielt der landene har et ukjent språklig og kulturelt miljø. Når det er sagt, er det flere overbevisende grunner til at du bør begynne å tenke på dette. Potensielle fordeler ved å vokse internasjonalt er mange.

Hvorfor ekspandere internasjonalt?

Kanskje den største fordelen ved å ekspandere internasjonalt er at man får et større marked man kan selge til. Spesielt dersom man allerede har en høy markedsandel i sitt lokale marked, kan det være vanskelig å vokse uten å ekspandere til nye markeder. Spesifikke vekstmuligheter slik som for eksempel at du har identifisert et bestemt land som mangler tilstedeværelsen av et produkt produsert av din bedrift, er også en glimrende mulighet.

Du har sikkert hørt at man ikke bør plassere alle eggene i samme kurv, dette er en annen fordel ved internasjonal ekspansjon. Økonomisk turbulens i én region kan oppveies av lønnsomhet et annet sted. Dersom virksomheten kun opererer i et område, vil man kunne få perioder med dårlige økonomiske forhold i sitt område.

Internasjonal ekspansjon kan faktisk også hjelpe virksomheten med å kutte utgifter. Selv om selve ekspansjonen kan være dyr, så er det ingen hemmelighet at outsourcing av operasjoner til land med lavere kostnader for arbeidskraft og materialer kan bidra betydelig til bedriftens vekst. Noen områder vil også ha mer fordelaktige skattelover. I tillegg til billig arbeidskraft kan man også finne talenter som bedriften din trenger, da har man flere kandidater med varierte bakgrunner å velge mellom.

Hva er viktig når man lager en internasjonal forretningsutvidelsesstrategi?

Først må man utforske hvilke vekstmuligheter som finnes for din virksomhet under internasjonal ekspansjon. Du bør tenke over hvorfor internasjonal ekspansjon er en god strategi for din virksomhet. Er det for eksempel fordi det ikke er flere vekstmuligheter i ditt lokale marked? I såfall må du tenke over hvor mye bedre vekstmulighetene vil være i andre markeder, og hvilke markeder som vil være best for din virksomhet.

Deretter må du evaluere den økonomiske innvirkningen på den bredere virksomheten. Målet med internasjonal ekspansjon er ofte å øke inntektene til virksomheten, men man må også tenke over kostnadene som følger med denne ekspansjonen. Langsiktige kostnadsbesparelser og økte inntekter er supert, men man må også tenke på de kortsiktige kostnadene ved ekspansjon.

Noe annet man må vurdere er eventuelle juridiske og overholdelsesproblemer som kommer ved å ekspandere til markeder med andre lover og regler. Det kan være en fordel å skaffe seg hjelp fra en lokal ekspert i det markedet man ekspanderer til. Dersom man ønsker å gå rett til en fullstendig internasjonal ekspansjon, må man forholde seg til ulike lover rundt om i hele verden, noe som kan være svært vanskelig uten omfattende hjelp fra tredjeparter. Å samarbeide med en global bemanningspartner kan også være en god idé for å få inn mer lokal ekspertise.

Når du har en internasjonal forretningsutviklingsstrategi, gjenstår det bare å implementere din overordnede internasjonale ekspansjonsstrategi i praksis. For at det skal bli en suksess er det helt avgjørende med en god plan, så ikke undervurder viktigheten av god planlegging når det kommer til opprettelse av en internasjonal forretningsutviklingsstrategi.