Hva skal til for å skape vekst i selskaper?

Hva er en vekststrategi og hvorfor er det viktig? Her er komponentene for en vellykket vekst og 3. råd som gir deg et godt grunnlag.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Papirark som viser grafer og statistikk

Hva er en vekststrategi og hvorfor er det viktig?

En vekststrategi beskriver hvordan selskapet skal utvikle seg for å møte utfordringer både i nåtiden og i fremtiden. En vekststrategi gir din bedrift et formål, og den svarer på spørsmål om dine langsiktige planer.

Vekststrategier starter med å identifisere og få tilgang til muligheter i markedet. Det er mange ulike måter å skape vekst i et selskap, et selskap kan vokse gjennom for eksempel fusjoner og oppkjøp, eller ved å ekspandere til nye markeder. Selvsagt er det også fult mulig (spesielt for mindre selskaper) å vokse betydelig i sitt nåverende marked uten M&A. Ved å lage en tydelig vekststrategi og gjerne også skaffe seg en vekstpartner kan et selskap vokse ved for eksempel å skaffe nye kunder gjennom salgstjenester.  

Å ha en tydelig vekststrategi er viktig fordi den får bedriften til å jobbe mot mål som går utover det som skjer i markedet i dag. Den tvinger både ledere og ansatte til å tenke langsiktig. Dårlige avgjørelser skjer ofte når du tar avgjørelser basert på hva som skjer i dag, i stedet for å tenke på fremtiden.

Komponenter for å utvikle en vellykket vekststrategi

Å utvikle en vekststrategi krever samordning mellom en tverrfunksjonell gruppe; det kan ikke bare være noen få personer i et rom med tavle. Alle involverte bør forstå hva de jobber mot og hvorfor, og hva de forventes å bringe til prosessen. Å ha en tredjepart som Adaptik som vekstpartner vil være veldig hjelpsomt da det kan la ditt team se andre perspektiver og muligheter.

For å lykkes, må du vurdere hva som vil kunne påvirke forretningsveksten betydelig. For å nevne noen vil vi gå gjennom 3 typiske måter å vokse på, men det er selvsagt mange flere.

christian-wiediger--xtsxuWBpqg-unsplash.jpg

1. Utvide til nye markeder, kategorier, kundesegmenter, osv.

Bedriftens kjernevirksomhet må være solid før du gjør store bevegelser inn i nye markeder. Men å få langvarige mål ned i en konkret vekstplan kan hjelpe deg med å ta avgjørelser, og måle din framgang underveis. Raske gevinster og små suksesser kan være trinnene som leder deg opp trappen mot det langsiktige målet om å utvide til andre markeder, kategorier og/eller segmenter. Selv om utvidelse til andre markeder kanskje er flere år unna, er det nyttig å ha det i bakhodet slik at selskapet ikke blir sittende fast i det samme gamle markedet lengre enn nødvendig.

2. Merkerelevans og kundeopplevelse

Selv de mest anerkjente merkene i verden startet fra bunnen av på et tidspunkt. Så hvordan ble de noen av de største navnene i markedet? Ved å bygge en relasjon med kunder og levere en god kundeopplevelse. Å bygge et merke er mye mer enn en logo og en fargepalett (selv om disse tingene er viktig for merke anerkjennelse). Merket ditt skal gjenkjennes for sine verdier og av hvordan kunder opplever at selskapet opererer, og begge deler bør være en del av din vekststrategi. For at et selskap skal kunne vokse er det viktig at kundene ser verdien som selskapet bringer dem, dersom en kunde har en god kundeopplevelse og husker merket ditt som noe unikt vil de antagelig returnere for enda et salg eller anbefale selskapet til bekjente.

3. Voks i et tempo du kan takle

Vi har alle sett det før, og vi vil se det igjen - selskaper som vokser for raskt og deretter mislykkes fordi de ikke kan holde følge. En vekststrategi vil hjelpe deg med å utvikle deg i riktig tempo for organisasjonen. Det siste du vil gjøre er å vokse for å sikre kortsiktige gevinster som til slutt vil legge for stor belastning på virksomheten din og medarbeiderne dine. Det kan være vanskelig å avveie, noen ganger bør man ofre det spennende for det fornuftige, men det er noen ganger nødvendig for din generelle helse. Dette betyr ikke at du ikke bør ta risiko, men risikoen du tar må være fornuftig i sammenheng med det store bildet.

Dersom selskapet har mulighet til å oppnå en solid vekst i sitt nåværende marked gjennom salgstjenester og markedsføring er dette ofte et bedre alternativ enn aggressiv M&A som selskapet egentlig ikke har råd til eller som vil svekke selskapet i lengden. Inkluder heller disse spennende planene i den langsiktige vekstplanen og sørg for at selskapet ikke tar for stor risiko ved å forhaste seg.