Globale ekspansjonsstrategier for selskaper i vekst

Selskaper i vekst som ønsker å ekspandere globalt må gjøre det basert på en solid strategi. Slik velger du en strategi for ekspansjon til Europa.

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
Globus på et bord

For mange virksomheter er internasjonal ekspansjon en god måte å oppnå vekst på, men en solid strategi og nøye planlegging er utrolig viktig for at slik global ekspansjon skal være suksessfull. Å bli et globalt selskap er et stadig mer populært alternativ for selskaper som ønsker å nå neste nivå. Internasjonale markeder åpner for nye talenter og kundeanskaffelser, noe som skaper muligheter for å drive mer innovasjon og øke veksten.

Steg for steg

Når man ønsker å ekspandere til nye markeder er det lurt å gjøre det gradvis. Dersom man har en suksessfull virksomhet i Oslo, kan man for eksempel prøve å ekspandere til Bergen. Om det fungerer bra kan man ekspandere til Sverige, og dersom det også fungerer bra kan man ekspandere til resten av Europa og til slutt internasjonalt. Dermed har man mange muligheter til å lære, og mer erfaring før man velger å utvide internasjonalt. Dersom man merker at man har problemer med ekspansjon utenfor Norge er det greit å gå vite det når man prøver å ekspandere til Sverige, ikke når man allerede har investert mye tid, penger og ressurser på å ekspandere internasjonalt.

Velg gode partnere

Når du ekspanderer utenfor Norge, vil du sannsynligvis innse at utenlandske markeder kan være vanskelige å knekke. Du har kanskje ikke den forståelsen av den lokale kulturen som trengs for å øke etterspørselen etter produktet eller tjenesten din med en gang. Du vet kanskje ikke hvor du finner talentet du trenger. Andre utfordringer som nye valutaer, overholdelse av skattelovgivningen og mye mer kan være vanskelig. Mye kommer til å bli annerledes, så det er lett å gjøre feilsteg i de tidlige stadiene av din globale ekspansjon.

En av de beste tingene du kan gjøre for å redusere potensielle feiltrinn er å finne partnere å jobbe med når du går inn i nye markeder. De vil ha ferdighetene og ressursene til å hjelpe deg med å navigere i nye forretningsforskrifter, rekruttere lokale talenter og forstå lokale kulturer. Det er mange måter du kan gjøre dette på, for eksempel oppkjøp av små virksomheter som er lokale i markedet du ønsker å ekspandere til. Fusjoner eller å ansette lokale rådgivere fungerer også bra.

Enten det er deg, din forretningspartner eller hele teamet så må beslutningstakerne i et selskap besøke målmarkedet og tilbringe tid der. Mens du er i utlandet, lær om skikker, mennesker, steder og vellykkede virksomheter. Denne undersøkelsen inkluderer en klar undersøkelse av konkurrentene dine. De primære kulturelle forskjellene du finner er ofte knyttet til språk, religion, ledelsesstil, kjønnsdiskriminering, ferdigheter, personligheter og utdanning.

For at virksomheten skal kunne lykkes, må du finne ut om firmaet ditt kan tilpasse seg de kulturelle forskjellene og finne ut hvordan du gjør det på en måte som forblir tro mot virksomheten din. En lokal partner er en glimrende måte å gjøre dette på.