Fra Norge til Norden

Senior kundekonsulent Linus gir deg en enkel guide på hvordan ekspandere fra Norge til Norden - hvilke trinn gjør du og hva bør du tenke på i nye markeder.

Linus Karlsson
Linus Karlsson
linus@adaptik.no
Linus Karlsson, senior kundekonsulent i Adaptik

Å planlegge og implementere en vekststrategi for å ekspandere til nye markeder og utvide virksomheten din før ditt nåværende marked flater ut, vil ikke bare hjelpe virksomheten din med å overleve tøffe tider, det kan også gi deg sterkere vekst i gode tider. Ekspansjon til nye markeder er en av de mest effektive måtene å skape vekst for virksomheten hvis det blir gjort riktig. Dersom et selskap opplever interesse for sine produkter eller tjenester i Norge vil denne interessen ofte også kunne finnes i resten av Norden, og mens Norge "bare" har litt over 5 millioner inbyggere har Norden totalt nesten 30 millioner innbyggere. Dersom selskapet kan kapre markedet i Norden slik som det gjorde i Norge vil vekstpotensialet være veldig stort.

Senior kundekonsulent Linus Karlsson sine erfaringer fra ekspansjon med klienter til nye markeder som Sverige og Danmark.
Senior kundekonsulent Linus Karlsson sine erfaringer fra ekspansjon med klienter til nye markeder som Sverige og Danmark.

Hva kan du forvente?

Virksomheten din, som alt annet, vil endre seg med tiden. Etter hvert som virksomheten din modnes og markedsandelen din stadig øker, vil du sannsynligvis begynne å møte vekstgrensene i det opprinnelige målmarkedet. Å planlegge og implementere en vekststrategi for ekspansjon i nye markeder og utvide virksomheten din før ditt nåværende marked flater ut, vil ikke bare hjelpe virksomheten din til å overleve gjennom tøffe tider, det kan også gi deg betydelig fordel over konkurransen som ikke er like raske til å ekspandere.

Når det er sagt er det ikke alltid at ekspansjon er det riktige valget. Man må forsikre seg om blant annet at den samme interessen vil finnes i det nye markedet, og at det ikke er betydelig konkurranse i det nye markedet som vil kunne gi din virksomhet problemer. Et forsøk på ekspansjon som ikke er vellykket kan gjøre mye skade gjennom tapt tid og resurrser eller i verste fall skade på omdømmet. Dersom selskapet mislykkes fullstendig når det prøver å gå inn i et nytt marked tyder det på at plannleggingen og markedsannalysen som ble gjort på forhånd ikke var god nok.

Dette bør du vite før du setter i gang

Beslutningen om ekspandere fra Norge til hele Norden kan markere begynnelsen på en ekstremt vanskelig prosess for mange bedrifter. Fordi hver bedrift er forskjellig, og hvert market er forskjellig. Grunnen til at å utvide fra Norge til Norden er et naturlig sted å begynne for mange bedrifter er at markedene i hele Norden har mange likheter, men det finnes også forskjeller, spesielt når det gjelder hvilken konkurranse bedriften vil møte i hvert market.

8.jpg

Slik kan det gjøres

I næringslivet kan endring være uunngåelig, men vekst er ikke det. Forretningsvekst avhenger alltid av strategiene og handlingene du gjør for å få det til. I hvilken grad du implementerer en markedsvekststrategi, avhenger av dine egne forretningsmål. Du planlegger kanskje å utvide virksomheten sakte, slik at du kan opprettholde en liten, men håndterbar markedsandel. Eller du kan utvikle en aggressiv vekststrategi som får deg til å etablere en mer fleksibel organisasjonsstruktur som kan tilpasse seg nye markeder og rask vekst. Uansett er det viktig å ha en god plan. Følgende trengs for å utvide virksomheten din gjennom ny markedsutvikling:

  • Trinn 1: Definer de nye målmarkedene (hele Norden eller kanskje bare deler av Norden?)
  • Trinn 2: Gjør markedsundersøkelsen din (er det interesse for produktet/tjenesten i markedet, hvordan er konkuransen osv.)
  • Trinn 3: Ta avgjørelsen på om du bør gå inn i markedet eller se etter et annet målmarked.
  • Trinn 4: Lag en plan for å komme inn i markedet.
  • Trinn 5: Utfør planen og sørg for å også legge planer for videre vekst.

Hvordan navigere ekspansjon i nye markeder

Å planlegge og navigere gjennom ekspansjon i nye markedet kan være utfordrene, og det er mye man må passe på. Spesielt dersom veien inn i markedet krever oppkjøp eller fusjoner vil det fort bli veldig komplisert. Det er derfor alltid anbefalt å ta i bruk et selskap som for eksempel Adaptik som kan være din vekstpartner og ta seg av detaljene rundt M&A og vekstplaner, eller bare helt enkle ting som møtebooking og salgstjenester slik at ditt team kan fokusere mer på utfordringene ved ekspansjoenen.

Hva skjer etter en ekspansjon?

Etter en ekspansjon i nye markeder er blitt utført måler du suksessen din ved å bruke standard virksomhetstiltak på utvidelsesprosjektet. Du bør spore salg, markedsandel, fortjeneste og tap og alle andre viktige tiltak som gjelder for virksomheten i det nye markedet. Bruk denne informasjonen sammen med tilbakemeldinger fra kunder og ansatte for å designe og implementere bedre måter å gjøre forretninger på. Lær av utvidelsesarbeidet ditt, slik at når du fortsetter å utvide virksomheten din ved å etablere nye markeder, kan du bruke det du har lært til å ta enda bedre forretningsbeslutninger. Lykke til med ekspansjonen, og husk at du ikke trenger å gjøre det alene!