Form din netthandelsstrategi: 3 gode ideer

Det er mange strategier for netthandel som legger til rette for forretningsvekst. Her gir vi deg noen tips til hvordan velge en strategi som kan gi de beste resultatene for deg:

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
Dame holder mange handleposer

Veksten har vært utrolig viktig for netthandel de siste årene, og for virksomheter som enda ikke har en strategi for netthandel er det stort potensial for å øke salg ved å introdusere en slik strategi. Her kommer noen gode ideer for hvordan du kan gjennomføre en netthandelsstrategi.

Fokuser på sentrale funksjoner først

Mange virksomheter tenker at en nettbutikk må inneholde alle mulighetene som en kunde har i en fysisk butikk. Dette er ikke tilfellet. Dersom du bruker for mye tid og ressurser på å implementere små detaljer som svært få kunder kommer til å benytte seg av, kommer du til å bruke mye unødvendig tid og ressurser. Trikset er å fokusere på kvalitet over kvantitet, gjerne i form av et minimalistisk design. Gjør det enklest mulig for en kunde å kjøpe ditt bestselgende produkt, ikke bruk for mye tid på andre småting som gir kundene flere alternativer, og som også gjør kjøpsprosessen mer komplisert for kunden.

Når man har gjort en vellykket åpning av en minimalistisk nettbutikk med kun de mest sentrale funksjonene kan man begynne å implementere andre funksjoner som kunder ofte spør etter. Dermed bygger man sakte ut nettbutikken mens man allerede har en aktiv nettbutikk som genererer salg og gir deg informasjon om hvordan nettbutikken brukes av de fleste kundene slik at man kan fokusere på disse områdene først. Man kan også se at dersom det er en del av kjøpsprosessen hvor mange kunder faller av, så bør den delen forbedres på en måte som får flere kunder til å gjennomføre kjøpet. En slik gradvis tilnærming er mye mer hensiktsmessig enn å lage den perfekte nettbutikken med alle funksjoner man kan tenker seg før man i det hele tatt aktiverer nettsiden.

Ikke gjenskap den fysiske butikken på nett

Hva kundene kjøper, og ikke minst hvordan de handler, skiller seg betydelig fra kundenes handleatferd i butikken. Nøkkelen til rask vekst på nett er å utvikle strategier som er skreddersydd for netthandelspreferanser og opplevelser i stedet for å gjenskape fysiske butikker på en nettside.

Ofte er det slik at et fåtall av produkter i en nettbutikk står for en stor del av salgsvolumet, i motsetning til i en fysisk butikk hvor salgsvolumet til en viss grad er mer spredt utover flere varer. Vær klar over hva som selger bra på nett, og hva som gjør at kundene ønsker å handle på nett i utgangspunktet slik at du kan gi kundene det de vil ha.

Bruk salg og kuponger mer aktivt enn i fysiske butikker

En av mange fordeler med netthandel er at man enklere kan tilpasse opplevelsen til den enkelte kunde. Man kan for eksempel vise nettsiden på kundens eget språk og priser i kundens valuta, i motsetning til i fysiske butikker hvor alle kunder ser den samme butikken. Dette betyr også at priser kan tilpasses hver enkelt kunde på en mye mer praktisk måte, for eksempel gjennom personlige tilbud og kuponger.

Et godt eksempel på hvordan kuponger kan brukes effektivt på en nettbutikk er at dersom en kunde legger varer i handlekurven og forlater nettstedet uten å gjennomføre kjøpet kan man sende en rabattkupong til kundens e-post for å overtale dem til å gjennomføre kjøpet av handlekurven. Det er også mulig å tilpasse prisene som vises på nettstedet basert på hvilke produkter en kunde har vist interesse for tidligere. Dersom en kunde for eksempel har sett på gitar-relaterte produkter ved tidligere besøk kan man vise et plekter på tilbud som det første resultatet neste gang kunden besøker nettstedet. Dermed blir opplevelsen mer personlig tilpasset til hver kunde enn det som ville vært mulig i en tradisjonell fysisk butikk.