Et selskap i eksplosiv vekst - Dette er det du kan forvente

Hvis virksomheten din opplever eksplosiv vekst, må du ta hensyn til flere utfordringer enn noen gang. Her er en liste over ting du bør huske på.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
Menn i dress og en dame i sort bluse som sitter rundt et konferansebord

Vekst er målet til de aller fleste bedrifter, men noen ganger kan det gå så raskt at det blir vanskelig å følge med. Eksplosiv vekst kan skje uventet når markedsføringen er mer effektiv enn forventet, eller at et viralt øyeblikk trekker flere øyner enn planlagt. I dagens globale og digitale samfunn kan et viralt videoklipp på internett plutselig mangedoble antall salg dersom man er heldig. Eventuelt kan en ny industri med lite konkurranse tillate selskapet å vokse eksponentielt nesten helt uten konkurranse. Eksplosiv vekst kan skje når man minst venter det, og trikset er å vite hva man skal gjøre når/hvis det skjer.

Øk kapasiteten

Et voldsomt løft i etterspørsel etter bedriftens produkter eller tjenester hjelper lite dersom man ikke har muligheten til å levere det volumet som blir etterspurt. Dersom man ser at veksten begynner å bli mer enn man kan håndtere, bør du ansette flere slik at selskapet har nødvendig kapasitet for å produsere nok produkter, levere nok tjenester, og ikke minst gi kunden god kundeservice. Det siste du vil under eksplosiv vekst er å ha et lite team på kanskje tre personer som jobber med kundeservice og som plutselig må ta seg av tusenvis av kunder.

Økt kapasitet gjelder ikke bare personell, man må også sørge for at man bestiller inn nok materialer og varer for å kunne selge produktene som kundene bestiller. Dersom man har en nettside for bestilling, må man også sørge for at nettsiden kan håndtere volumet av folk som ønsker å bestille produktene. Dersom man mister salg på grunn av dårlige servere er det utrolig kjipt. Sørg for at du er forberedt på høyt volum over korte periode.

Belønn teamet ditt

Under tider med eksplosiv vekst kan det bli veldig mye å gjøre for de ansatte, og de bør belønnes for sin lojalitet til selskapet. Ikke glem at de ansatte er en viktig del av selskapet. Det siste man vil er at ansatte blir overarbeidet og ikke kan hjelpe selskapet i løpet av den travle tiden. Når selskapet opplever enorm vekst er det rett og rimelig at de ansatte tar del i veksten. Bonuser til ansatte er passende under vekst, men det er også viktig å ikke gi for mange langsiktige lønnsøkninger som selskapet ikke har råd til dersom den eksplosive veksten ikke fortsetter for alltid.

Legg planer for fremtiden

Å vite forskjellen på eksplosiv vekst som permanent vil øke inntektene til selskapet, og kortsiktig økning av salg er viktig. Det er ikke sikkert at eksplosiv vekst faktisk vil øke de langsiktige inntektene til selskapet. Derfor er det viktig å bruke den ekstra inntjeningen på å sikre fremtidig vekst og ikke minst prøve å beholde de kundene man får mens selskapet opplever den eksplosive veksten. Få kundene til å melde seg på nyhetsbrev, og gi tilbud til disse kundene når ting roer seg. Å beholde disse kundene vil være viktig for å sikre at veksten ikke bare er midlertidig.

Det er også viktig å bruke tiden med eksplosiv vekst til å lære hva som må gjøres neste gang, eller eventuelt hvordan veksten startet, slik at man kan prøve å gjenta det. Det er viktig å lære av både suksesser og feiltrinn for å kunne ta bedre beslutninger i fremtiden.