De beste verktøyene for markedsanalyse som bidrar til å maksimere ekspansjonseffekten

Markedsanalyse er helt avgjørende for å lage en levedyktig vekststrategi. Disse verktøyene for markedsanalyse brukes profesjonelt over hele verden:

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
Person peker på en åpen MAC-skjerm

Markedet endrer seg over tid, og etter hvert som virksomheten modnes og markedsandelen øker, vil du sannsynligvis begynne å møte en grense for ditt opprinnelige målmarked. Å planlegge og implementere en vekststrategi for å ekspandere til nye markeder og utvide virksomheten din før det nåværende markedet flater ut, vil ikke bare hjelpe virksomheten din til å overleve gjennom tøffe tider, det kan også gi deg et betydelig forsprang over konkurrentene. Slik planlegging kan være krevende, og grundig due diligence vil være helt nødvendig. Heldigvis kan jobben gjøres enklere med delvis automatiske verktøy som hjelper deg med markedsanalysen du trenger.

Google Analytics

Google Analytics er et kraftig markedsføringsverktøy, som også egner seg utmerket for å analysere etterspørsel etter ulike produkter og tjenester i nye markeder. Det er et grunnleggende og gratis nettstedanalyseverktøy levert av Google. Du kan bruke det til å spore trafikken på nettstedet ditt, vite hvor de besøkende på nettet kommer fra, hvordan de ble kjent med nettstedet ditt, hvor lang tid de brukte på nettstedet ditt osv. Dersom du har en nettside, er denne informasjonen veldig verdifull da den viser hvilke markeder som har interesse for ditt selskap.

Google Analytics kan også integreres med flere andre verktøy som Google AdWords og Google Data Studio for en dypere analyse av dataene dine. Det er imidlertid komplisert å definere og spore nye konverteringer, og det gir ikke en mulighet til å spore individuelle brukerøkter og vite hvordan brukerne faktisk bruker nettstedet ditt.

Grunnversjonen av Google Analytics er gratis og passer for de fleste bedrifter. Den kommer også med en premiumversjon som koster ganske mye, men kommer med avanserte dataanalysefunksjoner og full støtte fra Google.

Google Trends

Vi har allerede nevnt Google Analytics, Google AdWords og Google Data Studio som kan gi deg masse nyttig data om kunder som er interessert i din nettside, men Google Trends gir deg noe som kanskje kan være enda mer nyttig for enkelte selskaper. Google Trends lar deg nemlig se hva folk søker etter i ulike geografiske områder. Dette kan hjelpe deg med å se hvilke markeder som har interesse for ulike tjenester og produkter.

Dersom man for eksempel skriver inn Jo Nesbø kan man se på Google Trends at det er soleklart flest som søker etter dette i Norge, men også noen i Danmark, mens for eksempel Sverige har tilnærmet ingen interesse. Så dersom man forsøker å selge Jo Nesbø-bøker, vet man at å ekspandere til Sverige kanskje ikke er like lurt som å bli værende i Norge eller kanskje prøve seg forsiktig på Danmark. Videre kan man se at Jo Nesbø har mest interesse i Møre og Romsdal etterfulgt av Vestfold, mens Buskerud har minst interesse. Man kan til og med sortere etter byer, velge tidsrom, eller spesifisere kategori. Alt dette er utrolig verdifull informasjon for å vite hvilke markeder som vil ha mest etterspørsel etter det man forsøker å selge.

Dette er enda et glimrende verktøy av Google, og i motsetning til Google Analytics trenger man ikke å bruke sin egen trafikk og data som utgangspunkt, men heller se på alle Google-søk.

Proff.no

En annen ressurs som er svært nyttig, spesielt for norske selskaper, er Proff.no. Her kan man finne informasjon som regnskap og nøkkeltall for alle bedriftene i Brønnøysundregistrene. Dette lar deg «spionere» på konkurrenters inntjening for å se om markedet de opererer i er lønnsomt, og ikke minst om ditt selskap har mulighet til å utkonkurrere dem og ta en del av markedsandelen. Selvsagt finnes det mange lignende tjenester både for Norge, Norden og Europa, men Proff.no er en av de mest nyttige for de norske selskapene som ønsker å utvide til nye områder internt i Norge. Dersom målet er Europa eller Norden, kan det være en god idé å finne lignende ressurser slik at man kan gjøre en vurdering av konkurransen i markedet. En av de beste måtene å analysere et marked på, er nemlig å se på selskapene som opererer i dem.

Finne nye verktøy

Forhåpentligvis vil disse verktøyene gjøre det lettere for ditt selskap å analysere nye markeder og dra full nytte av ekspansjonseffekten. Husk at kanskje det viktigste å analysere i et nytt marked er kundene og etterspørselen, men også konkurrenter og hva som allerede finnes i markedet. Alt dette kan du få hjelp til fra verktøy som finnes på nett; Ikke bare de vi har snakket om her, men også andre gode ressurser man kan finne ved å søke litt på nettet.

Dersom du trenger data som du ikke kan få av en av disse verktøyene, er det verdt å se om du finner andre nyttige verktøy som inneholder funksjonaliteten du trenger. Dersom du begynner med mer manuell analyse, vil mye tid bli kastet bort på ting som ikke hadde trengt å være så vanskelig. Det må alltid mye manuelt arbeid til når man skal ekspandere til nye markeder, så hvorfor ikke gjøre jobben litt lettere når man først kan?