De beste investeringsstrategiene som lønner seg i praksis for virksomheter

Vellykkede virksomheter investerer sjeldent uten en strategi. Her er en liste over de beste investeringsstrategiene vi har sett fungere veldig bra i praksis

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
En liten mann sitter på mynter

Mange virksomheter ønsker å gjennomføre investeringer, men uten en god investeringsstrategi er det ingen garanti at investeringene vil lønne seg. En investeringsplan er et verktøy for å hjelpe deg med å realisere vekstmålene til selskapet. Ofte vil man investere penger tilbake i virksomheten, andre ganger vil man investere i det åpne markedet, og noen ganger vil man gjøre begge deler. Når virksomheten er etablert og passert punktet hvor det genererer kontantstrømmer som overgår utgifter, handler det om å finne ut hvor og hvordan du skal investere for å nå dine langsiktige mål og opprettholde veksten.

Langsiktige investeringsbeslutninger bør først og fremst være basert på en grundig analyse som sammenligner startkapitalkostnadene med forventet generert overskudd. Dette letter gjennomføringen av due diligence og fastsettelse av alternativkostnadene ved en investering. Mulighetskostnad er konsekvensen av å gi avkall på alternative investeringer. Slike analyser er derfor et viktig verktøy for å tilpasse investeringsbeslutningene dine til organisasjonens langsiktige mål. Selv med en god analyse er det likevel viktig å ha en god strategi.

Invester i videre vekst

En populær strategi er å investere mest mulig i selskapets vekst, spesielt i den tidlige oppstartsfasen. Vekstselskaper som Amazon er kjent for å gjøre dette. Måter man kan investere i vekst på er å bruke mer penger på markedsføring, ansette flere selgere, øke produksjon osv. Målet er å bruke penger i dag for å få høyere inntekter i fremtiden. Dette er definitivt en investeringsstrategi som lønner seg, men noen ganger når man et punkt hvor hver krone investert i vekst gir mindre og mindre tilbake, så dette er ikke nødvendigvis noe som er lurt å gjøre aggressivt for alltid.

Invester i eiendom

Mange virksomheter leier sine lokaler, noe som betyr månedlige leieutgifter. En investering som kan være aktuell dersom virksomheten ikke har bedre ting å bruke penger på, er å eie sine egne lokaler. Dette er som oftest ikke en god strategi for selskaper som trenger mye penger for å investere i andre vekstmuligheter, da kjøp av eiendom kan låse mye kapital. For selskaper med mye kontantbeholdning som ikke har et stort behov for kapital, kan dette derimot være et fint sted å plassere litt kapital.

Invester i aksjer og obligasjoner

Dette er ikke så veldig vanlig for selskaper (unntatt investeringsselskaper), men å investere i aksjer kan være et godt alternativ dersom man har for mye penger til overs og ønsker å generere avkastning. Man kan også kjøpe obligasjoner og andre rentepapirer med lav risiko dersom det er å foretrekke. Dersom man har så mye penger til overs at selskapet må begynne å investere i ting som er urelatert til selskapet, er det kanskje bedre å dele ut utbytte eller kjøpe tilbake egne aksjer.

Invester i kundeopplevelsen

Noe som kan være en god investering er å sørge for at kunden får en glimrende opplevelse. Dette kan man gjøre for eksempel ved å ansette flere i kundeservice-avdelingen for å kunne hjelpe kunder raskere. Det kan også være noe så enkelt som å pusse opp lokaler og kjøpe bedre utstyr dersom virksomheten tar imot kunder i sine lokaler.

Uansett hvilken investeringsstrategi man velger, er det viktigste å ha en plan for hvordan den skal gjennomføres, og ikke minst hvorfor den skal gjennomføres.