Automatisering av salgsprosesser for forretningsvekst - Den komplette guiden

Automatisering styrer verden i 2022, og hvis du ikke utnytter det, er du allerede bak konkurrentene dine. Her gir vi deg noen tips til hvordan du legger til automatisering i salgsprosessen:

Malene Walderhaug Moholt
Malene Walderhaug Moholt
Mennesker sitter ved et bord

Automatisering er blitt et viktig verktøy for enhver moderne virksomhet. Det å kunne automatisere ulike oppgaver vil spare utrolig mye tid og penger, og la ansatte fokusere på sine ekspertområder i stedet for å kaste bort tid på enkle og repetitive oppgaver. Dette er oppgaver som ikke krever noe særlig intelligens, men som bruker mye verdifull tid likevel. Noen ganger kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne for å automatisere salgsprosesser og andre deler av virksomheten, men forhåpentligvis vil denne artikkelen være til hjelp.

Hva er automatisering av salgsprosesser?

Automatisering av salgsprosesser er enkelt forklart å identifisere de repetitive og tidkrevende oppgavene som selgere jevnlig gjør i arbeidet sitt og finne måter disse oppgavene kan automatiseres på. Dette kan inkludere leadscoring eller automatisering av kommunikasjon, planlegging, dataregistrering og mye mer. Et godt sted å starte er å introdusere ideen til teamet ditt. Diskusjoner om automatisering kan raskt gå over til kunstig intelligens, og folk vil alltid ha spørsmål eller mulige bekymringer. Ha et åpent sinn og vær nysgjerrig på hva selgerne har å si. Kom med forslag om forskjellige automatiseringsverktøy, inkludert intelligente markedsmonitorer som utfører automatisk salgsprospektering.  

Finn ut hvilken kommunikasjon som kan automatiseres

En vanlig ting å automatisere er kommunikasjon, og dette kan være til stor nytte for salgsteamet ditt. Det er enkelt å forberede seg på denne typen automatisering – bare husk å identifisere hva som bør gjøres med et digitalt verktøy og hva som bør gjøres av selgere. For eksempel kan e-postoppfølginger enkelt utarbeides og sendes ut på angitte stadier av salgsprosessen ved hjelp av automatisering. Tilleggsverktøy kan også lage digitale salgshåndbøker som hjelper selgere å vite hva og når de skal kommunisere med kunder. Bare pass på at det ikke går så langt at kundens opplevelse blir verre, at de føler de ikke snakker med ekte levende mennesker. Personlig kommunikasjon og svar på spesifikke henvendelser bør fortsatt gjøres manuelt av selgerne.

Identifiser repetitive oppgaver som kan automatiseres

Dersom man snakker med sine ansatte kan man ofte finne enkle oppgaver som ansatte bruker mye tid på. De monotone pliktene som ikke krever de menneskelige egenskapene bare selgere besitter er perfekte for automatisering. Når man har identifisert hvilke salgsoppgaver som er mest fornuftige å automatisere kan man begynne å se etter løsninger for automatisering.

Automatisert planlegging

I likhet med automatisering av kommunikasjon kan planlegging være en tidkrevende oppgave som automatisering kan effektivisere. Verktøy for avtaleorganisering kan sende ut tidsplaner til potensielle kunder og raskt arrangere et møte. Denne typen automatisering trenger sannsynligvis ikke mye forberedelse fordi det er et vanlig verktøy i mange CRM-er. For å gjøre disse automatiseringsverktøyene mer effektive, kobler man dem sammen med intelligente markedsmonitorer som tilbyr pipeline situasjonsbevisst for å vite når det er noe som er verdt å møtes om. En god CRM er nøkkelen til å forberede virksomheten din for salgsautomatisering. Så start med å se på hvilke automatiseringsverktøy som allerede er tilgjengelige for deg.