5 tegn på at du trenger en bedriftsvekstkonsulent så snart som mulig

Å jobbe med en bedriftsvekstkonsulent betyr ikke bare å få råd. En profesjonell rådgiver vil hjelpe deg med å nå forretningsmålene dine på mange måter.

Adaptik
Adaptik
post@adapitk.no
En mann sitter foran PC.

En bedriftsvekstkonsulent er en rådgiver som kjenner til utfordringene virksomheter i vekst har, og fokuserer spesifikt på å hjelpe virksomheter videre på en forsvarlig og realistisk, men visjonær måte. Profesjonelle bedriftsvekstkonsulenter fokuserer på de sentrale aspektene ved virksomheter slik som salg, markedsføring, strategi og lederskap, mens de samtidig tar høyde for markedsrealiteter og virksomheters unike natur i dag. Et typisk engasjement med en forretningsvekstkonsulent vil gjøre deg i stand til å fokusere på et av disse nøkkelområdene, slik at du kan oppnå vekst eller ny innsikt, samtidig som det lar deg bli kjent med konsulenten, og for konsulenten å bli kjent med deg.

Hvilke tjenester tilbyr en bedriftsvekstkonsulent?

Bedriftsvekstkonsulenter tilbyr en unik kombinasjon av en rekke tjenester som et typisk kundeselskap vil dra nytte av. En av de mest sentrale tjenestene en bedriftsvekstkonsulent tilbyr er rådgivning. Rådgivningen til en bedriftsvekstkonsulent fokuserer på prosessen med å vurdere virksomheten din med et utenfra-perspektiv og gi strategisk innsikt og anbefalinger som du kan bruke til å forbedre selskapet. De kan også lære deg hvordan du kan forbedre deg som leder, og forbedre din kommunikasjon både internt og eksternt.

Dessuten kan en bedriftsvekstkonsulent hjelpe deg med å finne tredjeparter som kan levere enkelte tjenester som gjør at virksomheten din kan skaleres raskt uten å måtte ansette et bredt spekter av heltidsansatte for å fremme veksten din. I tillegg skiller bedriftsvekstkonsulenter seg fra tradisjonelle ledelseskonsulenter ved å integrere en rekke disipliner, inkludert funksjonelle spesifikasjoner som salg eller markedsføring og strategiske spesialiseringer som organisasjonsutvikling og markedsstrategi. Mer tradisjonelle ledelseskonsulenter fokuserer generelt på et spesifikt funksjonsområde (som salgstrening) eller spesialisering (som organisasjonsutvikling), men ikke på den overordnede strategiske retningen til klientbedriften.

Når trenger man en bedriftsvekstkonsulent?

Det er mange tegn som kan tyde på at du bør skaffe en bedriftsvekstkonsulent. Dersom noen av tegnene nedenfor gjelder din bedrift betyr det at du antagelig vil kunne dra nytte av en bedriftsvekstkonsulent:

Det første tegnet er at du er usikker på hvordan du skal lede selskapet mot vekst. Uansett om det er fordi du har mindre ledererfaring eller bare fordi det er en bransje som er ekstra vanskelig å navigere så vil dette være et tegn på at en bedriftsvekstkonsulent vil være nyttig.

Dersom du ikke finner flere aspekter ved bedriften som kan forbedres, men veksten virksomheten opplever er mindre enn ønskelig, er dette et tegn på at å få et utenfra-perspektiv vil kunne være fordelaktig for din virksomhet.

Et annet tegn på at du uten tvil bør vurdere å skaffe en bedriftsvekstkonsulent er at kommunikasjonen i selskapet ikke er god nok. Dersom det ofte er misforståelser eller ansatte som ikke har fått med seg hva som må gjøres, kan dette være et tegn på at kommunikasjonen er dårlig og må forbedres.

Dersom selskapet har hatt omfattende markedsføringskampanjer uten at dette har ført til den økningen i salgsvolum som dere forventet, så er dette også noe en bedriftsvekstkonsulent kan hjelpe med. Enten problemet ligger i markedsføringsavdelingen, salgsavdelingen, kundestøtte, kommunikasjonen mellom disse avdelingene, eller noe helt annet. Bare det å finne problemet er noe som kan være vanskelig uten en bedriftsvekstkonsulent, og når problemet er funnet trenger man også ekspertisen som skal til for å effektivt løse problemet.